Pääsiäinen meni pääasiassa kotona, ohjelmaa kuitenkin oli kohtalaisesti, pienestä kevätflunssan poikasesta huolimatta.

Viikonloppukäynti Córdobassa

Kävimme kuitenkin palmusunnuntain viikonloppuna Córdobaan tutustumassa. Córdoba on Andalucian itsehallintoalueen pohjoisosassa ja sillä on oma provinssi. Majoitus meni pitkälle provinssin puolelle El Carpioon, hotellit ja apartamentokset olivat täynnä ainakin mitä tuli viiden hengen edullisiin majoituksiin.

Näytä suurempi kartta

El Carpio on kylä lähellä N-IV tietä, ja siellä oli hotelli, joka mainosti provinssin parasta hinta-laatusuhdetta; 75 euroa yöltä kahden makuuhuoneen huoneistosta ei ole minusta ollenkaan kallis. Aparthotel Macami osoittautuikin hyväksi valinnaksi. Hotelli oli vain kaksi vuotta vanha, siisti, ravintola hyvä, huoneisto tilava, siisti ja varusteltu. Ainoa mistä joutui tinkimään oli sijainti; hotellista Córdobaan oli 30 kilometriä.

Yksi parhaista asioista pääsiäisenä Andaluciaan matkustaessa on lämpö. Päivälämpötila on silloin selkeästi Madridia korkeampi (noin +20'C astetta), tuntuen varsin mukavalta viileiden kuukausien jälkeen.

Córdobassa on muutamia historiallisia nähtävyyksiä ja ajatus siitä että kaupunki on alkujaan roomalaisten vuonna 152 eKr perustama siirtokunta Corduba on mielenkiintoinen.

Lauantaina ajoimme aamiaisen jälkeen puolitapäivin Córdobaan seikkailemaan, tarkoituksenamme nähdä ainakin katedraali eli moskeija (Mezquita) ja vanhaa kaupunkia. Seikkailuumme tuli alkuun hieman mutkia, kun vanhaan kaupunkiin ajoa oli rajoitettu. Emme voineetkaan ajaa suoraan Mezquitan vieressä olevaan parkkihalliin navigaattorilaitteen opastamana idästä. Aikamme pyörittyämme TomTom ja minä kartanlukijana saimme huutia ja siispä palasimme takaisin Guadalquivir-joen toiselle puolelle ja menimme kaupunkiin toisen sillan yli vanhan kaupungin toiselta reunalta.

Ystävämme TomTom Navigaattorilaitteen avulla etsin meille parkkihallin vanhasta kaupungista, ja löysimme itsemme tutustumassa vanhan kaupungin kapeisiin kujiin autosta käsin, missä kuitenkin olisi ollut mukavampi kävellä kuin vekslata A6:n runkoa reunatolppien välistä. Pääsimme kuitenkin naarmuitta ulos Paseo de la Victoria-bulevardille, mistä löytyikin helppo maanalainen parkkihalli.

Autoluolasta ylös päästyämme menimme puistoon kävelemään ja katselemaan palmuja. Puistossa huomasimme väliaikaisen näyttelyhallin, jossa oli arkeologinen-"Iberos"-näyttely, joka kertoi Pyreneiden (Iberian) niemimaan asukkaista enne roomalaisia. Mielenkiintoista tietää, että kreikkalaiset ja foinikialaiset olivat seikkailleet nykyisen Espanjan mailla.

Vanha kaupunki

Jatkoimme kävellen vanhaan kaupunkiin. Córdoban vanha kaupunki on varsin viehättävä ja suuri. Paikalliseen rakennustapaan ja kulttuuriin kuuluvat sisäpihat eli patiot,  jotka lienevät roomalaista perinnettä. Arabeilta peräisin lienee tapa laittaa suihkulähde pation keskelle. Toukokuun ensimmäisellä puolikkaalla on 'avoimien patioiden viikot', eli sisäpihoja pääsee illansuussa katsomaan. Monet sisäpihat osallistuvat pihakilpailuun, jossa parhaat palkitaan. Meidän vierailumme aikana ei vielä patioille päässyt.

Pysähdyimme terassille lounaalle, ja pyysimme laittamaan auringonvarjon, sen verran aurinko jo paahtoi. Maistoin cordobalaista salmorejoa, paksua kylmää tomaattikeittoa ja ihastuin siihen välittömästi. Se on sanam tapaista kuin gazpacho, toinen andalusialainen kylmä tomaattikeitto, mutta se on paksumpaa ja tomaattisempaa. Paksuus on saatu aikaan jauhamalla leipää sekaan.

Salmorejo cordobés

Leolla lihapullia

Pääsimme Mezquitalle, joka on vaikuttava. Arkkitehtonisesti se on selkeästi arabialainen, vaikka siellä onkin katolisille kirkoille tyypilliset sivualttarit ja keskilaiva. "Halli"on valtava metsä punavalkoisia tolppia.

Mezquitan torni

Pylväikkö

Perhe katedraalissa eli Mezquitassa

Cordoban Mezquita on melkoisen iso rakennus, kuvassa pohjoissivu

Mezquitan jälkeen kävelimme vanhan kaupungin kapeilla kujilla.

Kapea kuja

Kävimme myös Guadalquivir-joen yli menevällä sillalla.

Vino heittolaukaus sillalta

Lauantaina tuli käveltyä aika paljon, ja palasimme kämpille El Carpioon. Teimme pienen kierroksen kylässä ja totesimme että täällähän olisi ollut muitakin ravintoloita kuin hotellin ravintola - mutta kun hotellin ravintola oli ollut ihan hyvä eikä hirveän kallis, päätimme syödä taas illallisen hotellilla. Lasten vieminen yläkertaan hotellihuoneeseen kun on helpompaa kuin rahtaaminen kaupungilta.

Sunnuntaina menimme vielä Córdobaan ennen Madridiin paluuta. Kaupungissa on suuri leikkipuisto lapsille "Ciudad de los niños" jossa olimme pari tuntia nauttimassa hyvästä säästä ja kiipeilytelineistä.

Mezquita-kiipeilytelineikkö

Kävimme vielä lounaalla kaupungin reunaalla Paradorissa josta oli kauniit näkymät yli kaupungin.

Näkymä Paradorista

Tämä Cordoban "valtionhotelli" Parador Nacional Arruzafa  on rakennettu Abd-ar-Rahman I:n kesäpalatsin raunioille.