Lippujen hankkiminen Real Madridin futismatsiin oli "puolen päivän" operaatio.

Olin katsonut muutamia kertoja Real Madridin verkkosivuilta lippujen perään, ja vihdoin viime viikolla tuli ilmoitus että liput tulevat kaiken kansan ostettavaksi 13.10.2009 klo 10. Tätä ennen rekisteröityneet Real Madridin jäsenet (socio) ja jäsenmaksunsa maksaneet fanit (madridista) olivat saaneet ostaa pari päivää aikaisemmin.

Klo 10 olin koneella valmiina ostamaan liput. Pääsin Real Madridin sivuilta Servicaixan lipunmyyntipalveluun, ja yritin saada 4 kpl keskihintaisia lippuja keskikatsomosta. Oli vain hajapaikkoja valitsemallani sektorilla, yritin toiselta puolelta myös parista kohtaa, kunnes selain vain odotti, odotti ja odotti... latasin sivun uudestaan, ja sitten tulikin ilmoitus, että palvelu on ylikuormitettu. Nettiostaminen ei onnistunut.

Nettisivuilla oli myös puhelinnumero lippujen ostaminen olisi mahdollista, ja niinpä hetimiten soitin tähän numeroon. Olin varsin pettynyt, kun puhelimeen vastasi automaatti. Lippujen puhelinmyynti oli automatisoitu, ja se oli puheohjattu. Se kysyi ensiksi, että jalkapallo (paina 1) - vai koripallo (paina 2)-otteluun, ja sen jälkeen että ketä vastaan Real Pelaisi tuossa ottelussa (Milan). Sitten masiina alkoi tentata mihinkä päin istumapaikat saisi olla. Aluksi tuo automaattinen puhelinkyselijä ei muka ymmärtänyt murrettani, mutta kun (opasteen mukaan) sanoi "lista", niin se luetteli kaikkien kelvolliset sektorien nimet, ja ymmärsi minun "lateral oeste":nikin. Sitten kyselijäkone vaati minua valitsemaan korkeusvyöhykkeen, ja "lista":lla sai listan vyöhykkeistä ja paikkojen hinnoista. Sitten kun se alkoi tyrkyttämään hajapaikkoja ympäri katsomoa, niin alkoi harmittamaan, laitoin luurin kiinni koska tarvitsin aikaa ajatella. Kipinä löytyi taas, ja soitin ja tietysti alloitin homman alusta. Tällä kertaa ymmärsin jo puheohjatun lipunostotietokonepelin säännöt ja ymmärsin että pitää yrittää "lateral estestä", mutta se ei auttanut; aina vain hajapaikkoja. Nyt maltoin mieleni enkä lyönyt puhelinkyselijäautomaatille luuria korvaan, koska se ei olisi ymmärtänyt ottaa sitä henkilökohtaisesti. Kun se kysyi, että olivatko liput sellaiset kuin piti, niin vastasin "EI!" eli "no". Hahaa, en joutunutkaan lähtöruutuun vaan pystyin etenemään valikossa takaisin "lateral oeste":en ja ottamaan liput piippuhyllyltä "3.auditorio" mutta sentään sivusta. Hintakatto jäi saavuttamatta, mutta hallin katto tuli lähemmäksi.

Lippujen lunastus oli oma shownsa. Automaattinen puhelinkyselijä sanoi jotain lippujen noutamisesta stadionilta tai jostain. Niinpä lähdin Santiagio Bernabeun stadionille selvittämään asiaa ja noutamaan lippuja. Stadionille pääsee meiltä kätevästi C-4 lähijunalla, sen jälkeen on vain vajaan kilometrin kävely. Stadionille päästyäni aloin etsiä lippuluukkua.  Löysin pian luukun, joka myi stadionin tutustumiskierrokselle lippuja, en viitsinyt jäädä jonottamaan koska se ei nyt ollut intresissä. Lähdin kiertämään stadionia. Ensimmäisen neljänneskierroksen jälkeen kysyin ravintolan ovimieheltä neuvoa, ja hän sanoi että luukulta no. 14 saa noutaa lippuja. Puoli ympyrää edempänä mainittu luukku löytyi. Siinä oli lappu jossa sanottiin, että tästä voi noutaa puhelimitse myytyjä lippuja, mutta se oli kiinni, ketään ei ollut paikalla. Jatkoin matkaa vähän eteenpäin, kunnes löysin lippuluukkuja joiden vieressä oli kummallisia tynnyrin näköisiä kapistuksia integroituna lippuluukkuun. Ihmisiä tuli pankkikortti kädessä ja meni liput kourassa. Tässä olikin lippujen lunastusautomaatteja. Hieman sivusta seurattuani rohkaisin mieleni ja kokeilin omalla pankkikortillani. Kuului "PIIP" mutta juuri mitään ei tapahtunut. Haastattelin yhtä liput kädessä poistuvaa miestä, ja hän neuvoi ystävällisesti. Kokeilimme uudestaan samaa automaattia, joka sanoi edelleenkin "PIIP" kortilleni. Vierestä onneksi löytyi toinen, toimiva lippuautomaatti, joka tunnisti korttini ja sylki ulos neljä ostamaani lippua.

Lippu eli ticket