Internet-yhteytemme lakkasi yllättäen toimimasta viime viikon keskiviikkona.

ADSL OK, PPP down.

Soittelin Telefonican Asiakaspalveluun. Keskustelin muutamaan otteeseen muutaman henkilön kanssa. Lopulta selvisi, että meillä ei ole Banda Ancha - ADSL liittymää ollenkaan, vain tavallinen "Basico" puhelinliitymä. Ongelma ratkeaisi helposti, kun ottaisi sen liittymän, joka muuten oli tarjouksessa 29,90 € / kk!

En mennyt kuitenkaan "halpaan", kyseessä kun oli vaimon työsuhde-etu ADSL, jonka kautta myös töitä tehdään. Ei kun vaimolle kantelemaan. Hän soitti noin kahdeksan puhelua, ja siinä tuli selväksi että puhelintilaus on voimassa, mutta työnantaja oli sulkenut ADSL-tilauksen vahingossa. IT-osasto sai pyynnön korjata virhe pikimmiten. Perjantai, lauantai, sunnuntai ja maanantain aamupäivä meni ilman nettiä.

Miten nykyaikainen perhe selviää ilman ADSL:ää? Huonosti. Veroilmoituksen liitelomakkeet ovat netissä. Mummolaan soittaminen äitienpäivänä piti tehdä kännykällä. Suomi-Kanada ottelua kuuntelimme kännykän datayhteyden kautta Radio Suomesta. Oli sekin jännää. MM-loppuotteluakaan emme voineet katsoa (IIHF:n sivujen kautta), mutta ei Venäjä-Kanada ottelua muutenkaan enää haluttanut katsoa.