Tietokoneeni oli pätkinyt päivittäin jo muutaman viikon ajan, jähmettyen ilman mitään näkyvää syytä. Tänään alkoi tulla sitten sinistä ruutua, näytöllä luki että STOP. Nytkö se sitten hajosi, kestettyään vasta viisi vuotta? Ei. Avasin kotelon ja sieltä pöllähti hirveät kasat pölyä. Niinpä niin, laitoksessa on viisi puhallinta (vain kaksi kotelosta ulos tosin), jotka imevät ja pyörittävät pölyä. Kotelo kai pitäisi tiivistää kumitiivisteillä, niin pöly ei pääsisi niin helposti ilmansuodattimen ohi. Näytönohjaimen tarkempi tarkastelu osoitti että siellähän oli kökköä ellei suorastaan vaikkua. Olikohan joku ötökkä yrittänyt tehdä koteloa näytönohjaimen lämpöön, mutta kuivunut pois tuuletuksessa? Oli vähän tahmeata, mutta lähti pirtulla ja vessapaperilla. Bugikorjauksen ammattilaisena (8-) laitoin alle sentään staattiselta sähköltä suojaavan pussin ja maadoitin itseni koskemalla koneen runkoon, ennen kuin aloin renssaamaan. Nyt näyttäis skulaavan taas.

Sana "bug" tarkoittaa "kirppua", ja tulee mekaanisten puhelinkeskusten ja putkitietokoneiden ajalta, jolloin hyönteiset ja niiden pesät todellakin aiheuttivat yleisesti vikoja esim. mekaanisissa valitsimissa. Onko nyt sama edessä, kun tietokoneet tuottavat paljon lämpöä ja suurten taajuuksien rakenteet ovat herkkiä hyönteiskoteloiden muodostamille aaltoputkille?

Päivään mahtuu myös toinen vika, jota en onnistunut selvittämään. Pikkuaudi oli tuossa parina päivänä pörpötellyt, eli käynyt vähän epätasaisesti. Moottorin "elektroninen vika" merkkivalo oli vilkahdellut ja nyt äityi palamaan. Katsoin konehuoneeseen, eikä siellä näkynyt mitään irrallisia johtoja tai muuta ilmiselvää vikaa. Moottorin tsekkausnappula väitti nestetasojen olevan kunnossa. Automaatilla on kurja ajaa kaupungissa, kun tyhjäkäynti on epätasaista, kun paikallaan ollessa veto nytkähtelee päälle.

Mitä näille koteloiduille ihmeille voi mitään ilman OBD analysaattoria. Voivoi, ei kai auta kuin viedä Castellana Wagenille tarkistettavaksi... mikäköhän bugi sieltäkin löytyy.