Teimme autolla viikonloppuretken kaupunkiin nimeltä Cuenca, Castilia - La Manchassa. Reittimme kulki Madridista R3 / A3 moottoritietä itään Tarancóniin asti ja siitä N-400:aa Cuencaan. Lähdimme lauantaina klo 11, matkaa oli n. 200 km, minkä ajoimme reilussa kahdessa tunnissa ilman pysähdyksiä. Kolmosteitä sai ajaa 120 km/h, N-400:lla oli jonkin verran tietöitä.

Matkalla maisemat olivat La Manchan kumpuilevia, aution näköisiä vainioita.

Cuenca on Unescon maailmanperintökohde, ja mikä ettei, on se sen verran erikoinen kaupunki. Vanha kaupunki on rakennettu keskiajalla kahden jokiuoman väliin kanjonimaisille, jyrkille töyräille.

Paikkakunnan paras hotelli on Parador de San Pablo (s.o. valtionhotelli), alkujaan noin 1523 rakennettu dominikaanimunkkiluostari, joka seisoo kaupungin parhaimmalla näköalapaikalla Huécar-joen kanjonin äärellä.

Parador de San Pablo, Cuenca

Katsoimme parhaaksi jättää 200  € yöpymiset väliin ja kävimme ihailemassa paikkaa kohtuuhintaisen lounaan merkeissä. Hotellin aula auttaa pysäköintiongelmissa, jos on tulossa syömään.

Majoitumme joen toisella puolella Hostal Posada de Huecarissa joen toisella puolella. Yöpyminen neljän sängyn ullakkohuoneessa irtosi alta seitsemänkympin.

Hostal posada de Huécar

Posada oli hauskan vanhanaikaisesti sisustettu, siisti ja toimiva. Aamiaisen nautimme 100m päässä, katukahvilassa. Posadan oikealta puolelta lähti kiemurteleva katu nousemaan jyrkästi nousenmaan kohti vanhan kaupungin toria. Nousua riitti, mutta matkalle sattui mukavia, varjoisia pikku puistoja hetken hengähtämistä varten. Ylhäällä odotti tori, Plaza Mayor, ja sen kutsuvat terassikahvilat.

Puisto

Lounaasta selvittyämme jatkoimme kulkuamme yhä ylöspäin. Ensimmäisenä vastassa oli vanha katedraali, jonka fasadi vetää vertoja Notre Damelle - vai kuinka? ;-)

Cuencan keskiaikainen katedraali

Ylöspäin mennessä kuljimme linnan ohi, ja pääsimme näköalapaikalle kuvaamaan Paradoria. Sieltä näkyivät Roikkuvat Talot "Casas Colgadas" etäältä. Ylhäällä oli mukavat näkymät - ja alas pitkä matka. Otimmekin Fantat eräässä näköalapaikan vieressä olevassa baarissa, ja odottelimme bussia. Bussikuski päästi meidät veloitukseta Plaza Mayorille.

Plaza Maorilta valuimme katsomaan Roikkuvia Taloja läheltä. Itse asiassa menimme sisään, modernin taiteen museoon - Museo de Arte Abstracto Español. Museossa oli... modernia taidetta. Minä löysin niistä muutamia kekseliäitä töitä, mutta Andreas Feiningerin valokuvanäyttely vetosi meihin parhaiten: upeita mustavalkoisia valokuvia mm. New Yorkista. Talo ja ikkunoista avautuvat maisemat olivat myös jo sinänsä näkemisen arvoiset.

Palasimme paikalle uudelleen, mutta menimmekin syömään talossa olevaan , Castilia-La Manchan parhaaksikin mainittuun ravintolaan. Erinoimaiset menyyt, maukkaat lastenannokset, upeat näkymät, tunnelmallinen talo ja vielä Madridin jälkeen kohtuulliselta tuntuva hinta loivat täydellisen illallisen.

Toisena päivänä nousimme Cuencan vanhaan kaupunkiin uudelleen. Nousimme ylös toista katua pitkin, ja pääsimme keskustan toiselle kulmalle. Arkkitehtuuri oli omaleimaista, kapeita katuja ja värikkäitä, vanhoja taloja.

Pyöräkilpailu vanhan kaupungin läpi

Emme päässeet näkemään Tour de Francea, mutta kaupungissa oli kaiken tukkiva pyöräkilpailu, jota näimme vilaukselta. Kierrettyämme kortteleita, kuljettuamme kujia ja potkittuamme portaita, saavuimme vihdoin Torre Magañalle, kaupungin ainoalle muslimiajan jäänteelle, missä olivat kaivaukset yhä kesken.

Torre Magaña

Lähdimme paluumatkalle koti Ciudad Encantadaa, jossa piti oleman erikoisen muotoisia kiviä. Emme kuiten kaan päässeet alkua pidemmälle, koska teitä oli suljettu pyöräkilpailun takia.

Lähdimme paluumatkalle, takoituksenamme käväistä pikaisesti Segobrigan roomalaisraunioilla.
Pitkäksihän se meni, odotimme turistikierroksen lähtöä, ja sitten jaksoimme seurata tunnin pitkäpiimäisen oppaan kierrosta. Paikan sosiaalis-kulttuurillinen nykyhetki tunkeutui tietoomme, mutta pakko oli lähteä, kun lapset eivät enää jaksaneet seisoa kuumassa La Manchan auringossa.