Muutimme Meksikosta Espanjaan, ja toimme tänne kaksi muuttoautoa. Kirjoitan tähän yhteenvedon...jos jotakuta vaikka sattuisi kiinnostamaan.

Huomautan, että tämä ei ole ohje, ja meillä oli paljon ulkopuolista, paikallista apua, kuten Nokian asianajaja, huolintaliike ja asioimisto (gestoria).

Mitkä autot!?

Ostimme Meksikosta huhti-toukokuussa 2007 kaksi käyttöömme soveltuvaa käytettyä autoa vientimielessä:
  • Audi A4 1.8 Turbo Quattro,Tiptronic-automaatti, 125 kW, Luxury-varustelu, vm. 2004
  • Audi A6 3.0 Quattro, Tipronic-automaatti, 162 kW, Luxury-varustelu, vm. 2002
Aluksi aioimme palata Suomeen, mikä selittää Quattron. A4:n moottori oli kaiketi pienimmästä päästä, mitä Meksikosta löytyi, ja A6:n 3.0 V6 oli pienitehoisin malli mitä maahan oli 2002 tuotu. Henkilöautodieseleitä Meksikossa ei juurikaan ole, koska dieselpolttoaineen laatu ja saatavuus on heikko.

Audi oli valintamme koska kohdalle sattui pari mukavaa yksilöä, ja käytettyjen Audien hinnat ovat Meksikossa edullisia. Audi valitettavasti tekee eri maiden versiot hieman erilaisiksi, ja esimerkiksi hyväksymislaattoja ja dokumentteja on mahdotonta saada, ainakaan Audi ei siinä auta. Yksittäin Espanjaan tai Suomeen tuoduille muuton yhteydessä tuoduille muuttoautoille tämä ei kuitenkaan ole ongelma. Tiedoksi, Volvo auttaa myös yksittäisiä autoviejiä, ja Meksikoon viedyt Volvot saavat samat CoC paperit kuin Euroopassakin. Volvon tyyppivika Meksikossa vaan näytti olevan huonolaatuinen istuimien päällysnahka.

Ostamani A4 on hieman erikoinen tapaus, taitaa olla Meksikon erikoismalli. Siinä on 1.8 Turbo 125 kW (170 hp) moottori (koodi AMB), Quattro neliveto, 5-vaihteinen Tiptronic-automaattivaihteisto, valot Euro-hyväksytyt. Ei ole euromalli, koska AMB on jenkkilän 1.8 turbomoottori, eikä euroopassa Quattroa ja Tiptronicia laiteta noin pienelle moottorille vuosimallissa 2004. A6:ssa en ole keksinyt vastaavia poikkeavuuksia.

Rahallisesti käytetyn muuttoauton tuonti Meksikosta Espanjaan ei ole oikein kannattavaa. Muutaman vuoden ikäisten käytettyjen "premium" autojen hinnat ovat Meksikossa jonkin verran alempia, mutta ei tokikaan niin halpoja kuin Saksassa tai Yhdysvalloissa. Vaiva ja kulut ovat melkoiset. Henkisesti jäimme niukasti plussalle, kun kuluneen vuoden peson arvon laskun ja Meksikon jyrkän hintaeroosion takia olisimme autot Meksikossa myydessämme menettäneet tuhansia euroja; automme ovat myös parempikuntoisia ja paremmin varusteltuja kuin useimmat Espanjan käytetyt.

Rahti

Meksikosta autot lähetettiin CIME:n huolitsemana Espanjaan. Kahden auton hinnaksi tuli noin 5000 eur, eli 2500 eur / auto. (Suomeen olisi maksanut alle 3000 euroa.) Pakettiin kuului toimitus kotiovelle, mutta 170 euroa terminaalikäsittelymaksua tuli vielä päälle.

Rahdissa on monia vaiheita, joten aivan pelkästä laatikon siirrosta paikasta toiseen ei ollut kyse, että kyllä rahalle sentään tuli vastinetta
  • Lastaus ja kirjaus lähtöpaikalla
  • Kuljetus välivarastoon
  • Kuljetus 500 km Veracruzin satamaan
  • Paperityöt & tullaus Meksikossa
  • Rahti Veracruz - Valencia, Espanja
  • Satamakulut osin (osasta lasku tuli jälkikäteen)
  • Rahti Valencia - Madridin tulli
  • Tullaus Espanjassa
  • Rahti Madridin tullista kotiovelle
Autot saatiin Espanjan kamaralle jo toukokuussa, ja saimme vihreät väliaikaiset kilvet jo isovanhempien vierailun aikana, joten pääsimme kuskaamaan heitä audikyydillä. Autojen kilpien ja rekisteröinnin Madridissa järjesti asianhoitaja, "gestoreria"; M.C.I. Bureau Consulting, mistä maksoimme noin 1000 euroa per auto rekisteröinti- ja katsastuskuluja. Prosessin yksityiskohdat jäivät hieman epäselviksi, mutta pääpiirteittäin tarvittiin:
  • Autoa tuovan henkilön on oltava rekisteröitynyt veronmaksaja Espanjassa jotta voidaan määrätä vero (ja vapautus siitä)
  • Tullauspaperin (D.U.A.) saa maahantuonnin ja tullauksen jälkeen maahantuojalta
  • Kotipaikkatodistus (empadronamiento) jonka saa kaupungilta kun on ilmoittautunut asukkaaksi vuokrasopimuksen kera.
  • Ulkomaalaistunnuksen (NIE) kopio. Pitää rekisteröityä sisäministeriöön

Vihreiden kilpien kanssa vein autot myös katsastukseen, joka vaadittiin ennen lopullisten kilpien saamista. Katsastusasema oli tietenkin toisella puolella kaupunkia Getafessa, Madridin poikki kulkee onneksi moottoritie, joten matkaa ei ollut kuin puoli tuntia suuntaansa.

Katsastus

Katsastus on aikalailla samanlainen kuin Suomessa, tosin en ole koskaan ollut Suomessa rekisteröintikatsastuksessa, varsinkaan muuttoauton kanssa. Muuttoauto on hieman eri juttu. Insinöörit etsivät autosta Espanjan hyväksymislaattaa, mutta sellaista ei löytynyt Meksikosta tuodusta autosta. Alkoivat esittää että autolle pitäisi hakea yksilöllinen tyyppihyväksyntä, mutta lopulta huomasivat että muuttoautolle sitä ei sentään vaadita. Lopulta Audi A4:ni oli muuten OK, mutta katsastusinsinöörit rupesivat urputtamaan siitä, että ikkunoiden tummenuskalvot eivät ole hyväksyttyä tyyppiä. Puuttui hyväksymisleima (sello de homologación), niinpä määrättiin korjaamaan asia ja tulemaan uusintakatsastukseen. Sitten ajelinkin ympäri Getafeta ja Legañesia etsien apua, kolme levotonta muksua takapenkillä. Muksut piti rauhoittaa lounaalla Getafen ostarin mäkkärissä, mikä auttoikin hetken aikaa. Epätoivoissani menin Legañesin audikauppaan, jossa tietenkään eivät osaneet tehdä asialle mitään,  mutta sain sentään yhden autolasiliikkeen kortin. Palasimme Getafehen ja lasitusliikkeen tyyppi repi kalvot sivuikkunoista pois, liimat jäivät pääosin laseihin kiini.

Rapsuttelin ja yritin liuottaa liimoja pois pikkutuneille asti. Sen verran hyvin se onnistui, että seuraavana aamuna singahdin takaisin katsastusasemalle hakemaan leimaa. Kelpasi muuten mutta edelleen urputtivat takalasin kalvosta, joka yhä oli paikallaan. Sain leiman, mutta ukaasilla että kelmu oli poistettava seuraavaan katsastukseen mennessä. Palasin kotiin ja kaappasin Vaimon Audi A6:n mukaan ja vein sen katsastukseen. Nyt se meni sukkana läpi, liekö takana kasvavalla jonolla ollut edistävä merkityksensä.

Vein autojen tekniset paperit asianhoitajalle, ja lopulta saimme myöhemmin oikeat Espanjan kilvet. Hyvä palvelu, saimme oikean kokoiset, amerkkalaismalliset Espanjan kilvet.